top-header
اهرام مصر و رازهای نهفته ی آن

اهرام مصر و رازهای نهفته ی آن

مصر از ثروتمندترین و قدرتمند ترین تمدن های جهان محسوب می شد. اهرام مصر از شگفت انگیزترین سازه های به جا مانده از تمدن مصر باستان هستند. 138 حرم تا سال 2008 تخمین زده شد و بیشتر آنها آرامگاه فرعونیان و همسرانشان بودند. ساخت این اهرام ها در اوایل دورانِ قلمرو مصر باستان تا پایان دوره‌ی بطلیموس در قرن چهارم پس از میلاد مسیح به طول انجامید.

اهرام مصر و رازهای نهفته ی آن

نخستسن و قدیمی ترین هرم های پلکانی ساخته شده در ۲۹۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، در سقاره قرار دارند و هرم جوزر از قدیمی ترین هرم ها محسوب میشود که مربوط به شاه جوزر از دودمان سوم می باشد.

مجموعه هرم های کنار جوزر توسط وزیر دانشمند جوزر، ایمهوتپ ساخته شدند و جزء قدیمی ترین سازه های سنگ تراش خورده توسط بشر هستند. ایمهوتپ کاهن و شفادهنده‌‌ای بود که تا 1400 سال بعد از او، به عنوان یک قدیس از او یاد میشد.

مشهورترین مجموعه ی این اهرام، اهرام جیزه هستند که در اطراف قاهره دارند. اهرام جیزه اهرام سه گانه ایی هستند که جز هفت عجایب جهان باستان به شمار می آیند که هنوز بر جای مانده‌اند.

در آغاز دودمانی مصر، افرادی که دارای تمکن مالی بیشتری بودند و جز اشرافیت به حساب می آمدند اجساد مردگان خود را در سازه های نیمکت شکلی به نام مصطبه به خاک می سپردند. این سازه ها دارای اتاقی در زیرزمین بودند که برای گذاشتن جسدها، اهدای نذرها از سوی بازماندگان مردگان مورد استفاده قرار می گرفتند.

مصطبه ها

همان هرم های پلکانی جوزر هستند. هرم های پلکانی از قرار گرفتن چندین مصطبه بر روی هم شکل گرفته اند.

رازهای زیادی در چگونگی ساخت این اهرام ها نهفته است. هرساله باستان شناسان اطلاعات جدیدی درباره‌ی این اهرام ها کشف می‌کنند. فرعون های مصری با استفاده از دانش فنی، اساطیر و خرافات این اهرام ها را ساختند و سالانه گردشگران فراوانی را جذب خود می کنند.

در دوره و سلسله های سوم و چهارم فرعونیان، مصر از شکوه و عظمت خاصی برخوردار بود و خود را موجوداتی بین انسان و الهه می دانستند. در آن دوران پادشاهان خود را

مومیایی

می کردند زیرا اعتقاد داشتند پس از مرگ به خدای مردگان یعنی ازیریس یا اوسایرس تبدیل می‌شوند.

مصریان همراه با جسد پادشاهان خود ظروف غذا، طلا، لوازم خانه و پیشکش‌های مختلف و هر آنچه که ممکن بود پادشاه در دنیای بعدی به آن احتیاج داشته باشد را همراهش دفن می کردند.

اولین هرم واقعی (نه پلکانی) آرامگاه اولین پادشاه سلسله‌ی چهارم سنِفِرو، هرم سرخ (خمیده) در دهشور بود. در ساخت این هرم از سنگهای قرمز آهکی استفاده شده است که به همین دلیل به هرم سرخ معروف می باشد.

اهرام جیزه از سه هرم خوفو، خفرع، و منقرع تشکیل شده‌اند. اولین و بزرگترین هرم از مجموعه اهرام سه گانه، هرم خوفو می باشد که به دستور فرعون آن زمان خوفو، ساخته شده است. ارتفاع این هرم 138 متر و به هرم بزرگ معروف می باشد.

هرم خفرع یکی دیگر از هرم های بلند مصر با ارتفاع 136 متر است و بر روی زمین مرتفعی ساخته شده‌ است. مجسمه‌ی اسفینکس یا ابوالهول در کنار و نزدیکی هرم خفرع قرار دارد. بسیاری از مقحقان اعتقاد دارند چهره ی مجسمه ی ابوالهول، همان چهره خفرع می باشد.

هرم منقُرع به دستور یکی دیگر از فرعونیان آن دوران "منقُرع" که در ۲۴۹۰ سال پیش از میلاد مسیح بر مصر حکومت می کرد ساخته شد. این هرم نسبت به آن دو هرم قبلی کوتاه تر ساخته شد و 65 متر ارتفاع دارد.

همه ی اهرام ها ممکن هستند نوک تیز و مخروطی شکل نباشند همچنین بیشتر این اهرام ها در اطراف رود نیل واقع شده اند اما یکی از بزرگ ترین شگفتی ها و رازهای اهرام مصر، چگونگی ساخت آنهاست!!! در ساخت هر یک از اهرام های مصر بیش از ۲ میلیون سنگ آهک و گرانیت که هرکدام از این سنگها تقریبا 5/2 تن وزن دارند استفاده شده است.

اما در واقع سوال اینجاست که چگونه این سنگ ها را به حرکت در می آوردند؟

اولین تئوری مطرح شده درباره ی چگونگی ساخت این اهرام "تئوری استفاد از ماسه و آب" است. یک نقاشی دیواری کشف شد که نشان می داد مردی یک تندیس یا سنگ بزرگی را بر روی یک سورتمه حمل می‌کند و مرد دیگری در جلوی تندیس روی ماسه آب می‌ریزد به همین دلیل در سال 2014 این تئوری مطرح شد.

دومین نظریه مبنی بر این است که مصرین در ساخت اهرام مصر از علم ستاره شناسی کمک گرفتند. یکی از مصرشناسان بریتانیایی اعتقاد دارد ستارگان نیروی هدایت ‌کننده در چگونگی قرار گرفتن اهرام ها دارند. زیرا با تحقیقات درباره ی ستارگان دب اکبر و دب اصغر بر چگونگی قرارگیری اهرام ها در جهت‌های شمال و جنوب دست یافتند.

یک تئوری معروف دیگر توسط یک تاریخدان یونانی به نام هرودوتوس مطرح شد که او اعتقاد داشت اهرام مصر توسط برده‌ها ساخته شده است اما بعدها پس از کشف آرامگاه سازندگان این اهرام ها این حقیقت برملا شد که اهرام مصر ساخته ی دست برده ها نبودند بلکه توسط افرادی از خانواده‌های متوسط و کم‌ درآمد ساخته شدند و با توجه به ساخت آرامگاهی برای آنان می توان فهمید با این افراد با احترام برخورد می شد.

زمانی که سایه ‌ی هرم بزرگ بر روی نمادهای حکاکی شده‌ی سنگ‌ ها می‌افتد اهرام مصر به عنوان یک ساعت خورشیدی بزرگ عمل می کنند.

ایلان ماسک بنیانگذار شرکت "تسلا" و "اسپیس ایکس" مدعی شد که اهرام مصر ثلاثه مصر توسط بیگانگان ساخته شده اند!!!

منبع: آژانس هواپیمایی مارال