top-header
دیوار چین، اژدهای زمینی

دیوار چین، اژدهای زمینی

قدمت دیوار بزرگ چین به بیش از 2 هزار سال قبل برمی گردد و یکی از قدیمی ترین، بزرگ ترین و مشهورترین دستاوردهای نبوغ انسان می باشد. این دیوار 9 استان بزرگ را در برداشته است. با وجود اینکه اکثر افراد عقیده دارند که دیوار چین از فضا قابل مشاهده است و حتی ذکر شده است که این سازه تنها ساخته دست بشر است که از فضا قابل مشاهده است، اما این نظر کاملا غلط است.

دیوار چین، اژدهای زمینی

طول اصلی این دیوار حدود 3460 کیلومتر و ارتفاع این دیوار بین 5/4 متر تا 11 متر متغییر است. زمان ساخت این دیوار به سده هشتم و تا پنجم قبل از میلاد باز می گردد.

حدود 300 هزار سرباز، زندانی و رعیت برای ساخت این دیوار به کار گرفته شدند و همچنین صدها هزار نفر از مردان در هنگام کار بر روی این دیوار جان خودشان را از دست دادند و اجساد آنها در زیر دیوار چین دفن شدند، به این دلیل است که دیوار چین بزرگترین و طولانی ترین قبرستان دنیا نیز به شمار می آید!!!

بزرگ ترین قبرستانی که ملاتش سیمان و ماسه و تن خسته ی کارگرهاییست که تا آخرین نفس، مردانه ساختند و پرداختند و جانشان را در راه حفظ وطن قربانی کردند. اینجا نماد مبارزه، سختکوشی و ایثار است.

امروزه بقایایی که از دیوار چین به جا مانده در حدود 21 هزار کیلومتر می باشد البته از این میزان تنها 1900 کیلومتر از دیوار که یک سوم دیوارهای ساخته شده در دوره امپراطوری مینگ است به شکل سالم باقی مانده است. دیوار بزرگ چین در زمان

چین شی هوانگ

کامل شد. فمانروایان پیش از او برای جلوگیری از هجوم اقوام صحراگرد، قسمت هایی از این دیوار را ساخته بودند.

شی هوانگ تی بخش های مختلف این دیوار را به یکدیگر متصل کرد تا دژی به طول 2400 کیلومتر با 2500 برج نگهبانی در مرز شمالی چین شکل بگیرد. بیشتر بقای بجا مانده از دیدار کنونی برای زمان سلسله مینگ است که طول آن 8851 کیلومتر است که 6260 کیلومتر از آجر و بقیه آن از خاک و شکاف هایی از آب است.

حکومت "مینگ" در پاسخ به تهدیدهای روز افزون مغول ها این دیوار را ساخت. این دیوار، چین را از حملات جزیی حفظ می کرد اما در برابر یورش های گسترده چندان دوامی نداشت.

دیوار چین طولانی ترین سازه مهندسی تدافعی و نظامی در جهان است. بدون شک پروژه ساخت دیوار چین از بلند پروازانه ترین تصمیماتی بود که امپراطور شی هوان در طول حکومتش اتخاذ کرد. او دستور داد تمامی دیوارهایی میان شهرها برداشته شود و تنها دیوارهای مرزی شمالی برجایشان بمانند. هر بخش از دیوار در سالهای مختلف و با روش ساخت و ساز متفاوت ساخته شده و دیوار بطور پیوسته متصل نیستند.

در دوره حکمرانی سلسله های بهار و پاییز و کشورهای جنجگو، میان دوک ها جنگ برپا شد و کشورها با استفاده از کوه های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال 221 پیش از میلاد، امپراتور چین شی هوان پس از به وحدت رساندن چین، دیوارهای دوک ها را به هم پیوند داد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه ها در آمد. او می خواست با اینکار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.

تاریخ دانان چینی اعتقاد دارند که حدود یک میلیون سرباز قادر بودند به طور هم زمان در امتداد دیوار چین مستقر شده و برای نبردهای احتمالی آماده باشند.

برخی از بخش های دیوار چین به خوبی حفظ شده است از جمله دیوار "بادلینگ" در نزدیکی بیجنیگ. دیوار "سی مای تای"، دیوار "موتیان یو"، دروازه ی شان جای گوان در انتهای شرقی دیوار چین است که نخستین دروازه چین نامیده می شود و دروازه "جایوگوان" در انتهای غرب درگان سو، این بخش ها همچنین از مکان های بسیار مشهور و دیدنی دیوار است و گردشگران زیادی در تمام سال از آن ها بازدید می کنند.

دیوار بزرگ چین

مشهورترین نام برای این دیوار است اما برخی آن را "دیوار چین" می نامند. اسامی دیگر این دیوار عبارتند از: "دیوار 10000 لی" (واحد اندازه گیری در چین و نصف یک کیلومتر)؛ مرز بنفش (به دلیل رنگ آن)؛ اژدهای زمینی؛ و دیوار دراز.

دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیون ها چینی در دوره باستان چین است.

انتهای دیوار چین که به "سر اژدها" معروف است و سر اژدها در این منطقه بیست متر در دریا پیش رفته در 300 کیلومتری شهر پکن در کرانه دریای بوهای واقع شده است.

اگر سفری به پکن داشته باشید از آنجا به راحتی می توانید به این دیوار دسترسی پیدا کنید.

در صورت امکان سعی کنید مقداری خوراکی و آب معدنی در کیف خود به همراه داشته باشید هزینه یک بطری آب در زدیکی دیوار چین نسبت به مرکز شهر چندین برابر گرانتر است.

بهترین زمان براس دیدن این دیوار هفته های اول می و اکتبر (اردیبهشت و مهر) است اما بسیار شلوغ است.

ماه خرداد بهترین زمان دیدن این دیوار است در طول این ماه خبری از تعطیلات رسمی در چین نیست و دیوار نسبت به روزهای دیگر خلوت تر است.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال