top-header
برج کج، پیزا ایتالیا

برج کج، پیزا ایتالیا

برج پیزا تنها برج کج در دنیا نیست اما به نسبت بقیه برج ها شناخته شده تر و معروف تر است.

برج کج، پیزا ایتالیا

برج کج پیزا

در شهر پیزا در منطقه ی توسکانی ایتالیا قرار دارد. این برج به عنوان نماد شهر شناخته می شود. تقریبا حدود 20 بنای تاریخی مانند کلیسا، کاخ و پل‌هایی بر فراز رودخانه ی آرنو نیز همگی در این شهر قرار گرفته اند.

پیزا یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است که قدمتی 500 سال قبل از میلاد مسیح دارد.

شهر پیزا در افق های شرقی رود آرنو در کنار دریای تیرنی که در مرکز کشور ایتالیا قرار دارد.

غذاهای متنوع این شهر، موزه های هنری و تفریحت شاد همگی یکی دلایلی هستند که توجه گردشگران را به سوی این شهرجلب می کنند.

این شهر زیبا و مهیج قدیمی دارای آب و هوایی گرم و معتدل می باشد و اوج گرما در آن در ماه جولای با درجه هوای 23 درجه و سردترین ماه سال ژانویه با درجه هوای 7 درجه می باشد.

تمامی غذاهای خوش رنگ و خوشمزه ی ایتالیایی در این شهر با رنگ و حال و هوای قدیمی و منحصربه فرد خود برای تمامی گردشگران در دسترس می باشد. مردم این شهر آشپزی را یک هنر ارزشمند می دانند و شما می توانید در این شهر غذاهایی همچون اسپاگتی، فوسیلی، لازانیا و لینگوئینی را در تمامی منوهای رستوران های آن ببینید و امتحان کنید.

شهر پیزا جایی است که دانشگاه پیزا در قرن 12 میلادی در آنجا بنا شد و هم چنین مدرسه عالی نرمال پیزا توسط ناپلئون در سال 1810 میلادی تاسیس شد.

درسال 1987 این اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

شما کمتر کسی را خوهید یافت که در سفر به کشور ایتالیا از شهر پیزا و برج کج آن دیدن نکرده باشد!!!

در قرن 12 میلادی مردم این شهر تصمیم گرفتند که کلیسایی داشته باشند تا نسبت به

برج سینت مارک

پر قدرت تر و تاثیرگذارتر باشد.

ثروتمندان و طبقه ی اشراف ایتالیا برای رقابت با یکدیگر از معروف ترین هنرمندان و معماران استفاده کردند تا این شاهکار هنری خلق شود.

در دوره رنسانس معماری به نام دیوتیسالوی مسئول ساخت این برج بود و اولین پایه های این برج حفر شدند اما فقط سه طبقه از این بنا ساخته شده بود که متوجه شدند این برج به سوی جنوب‌ شرقی تمایل دارد و پس از آن ساخت آن طی 100 سال متوقف شد.

سرانجام پس از 100 سال فردی به نام بونانو پیزانو چهارمین سقف این برج را ساخت ولی به دلیل همین خمیدگی ساخت را رها کرد بعد از او معمار دیگری سقف پنجم و ششم را تمام کرد و در نهایت فردی به نام پیزانو تصمیم گرفت ساخت این برج را به پایان برساند و طبقه ی هفتم این برج را ساخت و ناقوسهای برج را نزدیک مرکز جرم سازه نصب کرد.

در سال 1350 میلادی ساخت این برج با 7 طبقه و ۷ ناقوس به پایان رسید. پس از ساخت این برج و طی 750 سال بعد از آن حدود 4/2 متر از محور و خط اصلی خود انحراف پیدا کرد و معماران و مهندسان امروزه بر این اعتقاد هستند که این برج در نهایت در سال 2080 میلادی به طور کامل سقوط خواهد کرد.

در سال 1990 میلادی بازدید از این برج جلوگیری شد زیرا حدود 5/4 متر و 5/5 درجه دچار انحراف شده بود و خطر ریزش وجود داشت و در نهایت در سال ۱۵ دسامبر ۲۰۰۱ بازدید از این برج آزاد شد. این برج 7 طبقه و 55 متر طول و 7 ناقوس دارد که به دلیل خطر ریزش آن ناقوس ها را به صدا در نمی آورند.

توماس آندره پیزانو این برج را نمادهایی به سبک رومی طراحی کرد و هرکدام از این ناقوس ها گویای یک نت موسیقی می باشند.

علت کج شدگی این برج به این دلیل است که در واقع بر روی یک باتلاق زمینی ماسه ایی با شن، خاک، و رس آبرفتی حاوی ۶۰ درصد آب تشکیل شده قرار گرفته است.

وجود یک لوستر تمام فلزی ۱٫۲ تنی باعث شده است تا حدودی جلوی ریزش این برج گرفته شود.

معماری این برج با سنگ های سفید مرمری است و با توجه به سیستم نور پردازی که دارد در شبها زیبایی آن بسیار چشمگیر است.

منبع: آژانس هوایپمایی مارال