top-header
ساچورنیا ، استخرهای چشمه آبگرم ایتالیا

ساچورنیا ، استخرهای چشمه آبگرم ایتالیا

در اروپا در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی پزشکان شروع به تجویز آب درمانی یا اسپا برای بیماران کردند. این نوع روش درمانی بیشتر مخصوص ثروتمندان جامعه بود و بیماران برای چند ماه به شهری آرام که دارای چشمه‌های طبیعی شفابخش بود مهاجرت می کردند و تحت درمان قرار می گرفتند.

ساچورنیا ، استخرهای چشمه آبگرم ایتالیا

کلمه ی اسپا از نام شهری به نام اسپا در بلژیک که دارای چشمه‌های معدنی طبیعی بسیار مشهوری می باشد گرفته شده است. امروزه در دنیای صنعت گردشگری این شهرهای کوچک بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و خانه های اسپا و استخرها و هتل ها و اقامتگاه های مدرنی در اطراف این چشمه های طبیعی برای استفاده گردشگران ساخته شه است.

تاریخ استفاده از شهرهای اسپا به 600 سال قبل از میلاد و پادشاه دوم مادها در پارسی برمی گردد بعد از گذشت چندین دهه این ایده به روم و یونان نیز رسید. امروزه رفتن و گذراندن تعطیلات در این شهرها جزء تفریحات فراموش نشدنی و زیبا برای مسافران محسوب می شود زیرا برای چند روز می توانند از استرس شهرهای بزرگ فاصله بگیرند.

دلیل گرم بودن آب چشمه‌های آب گرم، برخورد آب با مواد و املاح زمینی است و در نتیجه ترکیب و واکنش این مواد باعث گرم شدن آبها می‌شود، بر خلاف آنچه که مردم تصور می کنند که گرمای آب به دلیل مواد مذاب داخل زمین است ولی این نوع از آب گرم فقط در کنار آتشفشان‌ها یافت می‌شود.

املاح آبگرم ها بستگی به ساختار زمین‌شناسی این منطقه می‌توانند متفاوت باشند. املاح چشمه های آبگرم در ساختار یونها و کلسیم، لیتیوم و، حتی رادیوم، متفاوت هستند. هر چقدر چشمه‌ ها به مناطق عمیق تردارای املاح بیشتر نفوذ کنند و آب سریعتر به سطح زمین برسد گرمای آب بیشتر است.

در این مطلب به بررسی یکی از این چشمه های آبگرم می پردازیم.

در کشور ایتالیا چشمه های آبگرم فراوانی دیده می شود. آب هایی غنی از گوگرد و مواد معدنی با داشتن سلامتی بی پایان و مصالح زیبایی که در ساخت آنها استفاده شده است از محبوبیت فراوانی برخوردارند.

آب گرم ساچورنیا

که از کوه آمیاتا و تپه های مارمما جاری می شود و بر روی سنگهای سفید عاجی و درون استخرهای عمیق سنگ آهکی می ریزد. در افسانه ایی در زمان رومی ها مبنی بر اینکه خدای روم زحل اولین چشمه ی آرامش بشریت را ایجاد کرده است وجود داشت. اما پس از شیوع مالاریا، استفاده از چشمه های آبگرم تا قرن نوزدهم کاملا فراموش شدند.

استفاده از چشمه های آبگرم برای کاهش فشار خون و بیماری های پوستی بسیار مناسب هستند.

ساچورنیا بهشت طبیعی ایتالیاست. نام این دهکده برگرفته از یکی از خدایان روم باستان به نام

سارترن

است. بر اساس افسانه های گذشته ساترن که از جنگ های پی در پی و طولانی میان انسان ها خسته شده بود رعد و برقی را به زمین فرستاد که از محل برخورد صاعقه با زمین آبشاری با آب گرم گوگردی ایجاد شد و بعدها انسان ها از آبگرم آن برای شفای بیماران خود استفاده می کردند.

حمام ها و استخرهای حرارتی این منطقه حدود 37 درجه سانتیگراد دما دارند و برای هر فصلی مناسب هستند. این استخرها پایین دست آبشاری هستن که از چشمه ساچورنیا جریان گرفته است. جالبه که این چشمه توی منطقه توسکانی هست.آب این چشمه مملو از مواد معدنی و بیشتر مقصد اهالی بومی منطقه است. استفاده و آب تنی توی این استخرهای طبیعی هزینه ای ندارد و دسترسی راحتی هم دارد.

این استخرها بی شباهت به باداب سورت کشور ایران و پاموکاله ترکیه نیست. ساچورنیا یک منطقه مسکونی در ایتالیاست که در مانچیانو واقع شده است. ساچورنیا 280 نفر جمعیت دارد و 249 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی دنیاست. مجموعه جذاب و بی بدیلی از استخرها و چشمه های سفید رنگ است.

نکات قابل توجه برای سفر به این منطقه:

  • لباس شنای خود را از قبل بپوشید زیرا هیچ رختکنی برای تعویض لباس وجود ندارد.
  • پارکینگ ها رایگان ولی تعداد آنها محدود هستند.
  • هیچ غریق نجاتی وجود ندارد.
  • پیشنهاد می شود به دلیل وجود شن و ماسه در اطراف استخرهای ابگرم با کفش یا دمپایی وارد آب شوید.
  • حتما از کرم ضد آفتاب کنید.
  • حوله ی شخصی برای خود به همراه داشته باشید.
  • هر کس موظف به تمیز نگه داشتن اطراف خود می باشد.
  • نوشیدنی و خوراکی همراه خود داشته باشید زیرا رستوران های این منطقه بسیار کوچک هستند و کیفیت مناسبی ندارند.
  • برای داشتن آرامش بیشتر بهتر است از قسمت های پایینی استخرها استفاده کنید.
  • برای رفتن به این منطقه بهتر است از ماشین استفاده کنید.
  • در تورهای گردشی ایتالیا از این چشمه های آبگرم نیز بازدید می شود و مسافران تجربه ی جدیدی را احساس می کنند.
منبع: آژانس هواپیمایی مارال