top-header
روز جشن شکرگذاری

روز جشن شکرگذاری

روز شکر گذاری یک تعطیلی رسمی در کانادا و آمریکاست. در این روز مردم به دلیل شکرگذاری از برداشت محصول این روز را جشن می گیرند.

روز جشن شکرگذاری

در آمریکا چهارمین پنج شنبه ماه نوامبر و در کانادا دومین دوشنبه ماه اکتبر جشن شکرگزاری انجام می شود.

جشن شکر گذاری یک جشن مذهبی و فرهنگی در بین مردم است.

در همه جای جهان و در هر ادیان و اعتقاداتی جشن شکر گذاری یا همان جشن برداشت محصول وجود دارد. ریشه ی این جشن ابتدا در منطقه ی بین‌النهرین دیده شده است اما جشن گرفتن این روز در آمریکای شمالی بعد از اصلاحات پروتستانی شکل گرفت.

اولین جشن شکرگزاری در آمریکا در سال ۱۶۲۱ در منطقه ی ماساچوست آمریکا بعد از برداشت محصول انجام شد. همچنین به دلیل مهاجرت عده ی زیادی از انگلیسی ها به آمریکا تعداد زیادی از جشن های سنتی مردم انگلیس وارد این کشور شد.

روز شکرگزاری

در آمریکا در روزهای متفاوتی جشن گرفته می‌شد در سال ۱۶۲۳ جشن شکرگزاری به ثبت رسمی رسید اما با این حال مردم در نیوانگلند چندین روز مختلف را به عنوان روز شکرگذاری جشن می گرفتند.

تا سال 1682 کلیساها وظیفه ی اعلام جشن های مذهبی را برعهده داشتند اما بعدها تا قبل از انقلاب آمریکا دولت محلی در کنار کلیساها نیز این وظیفه را در اعلام روز جشن شکرگذاری داشت سرانجام جورج واشینگتن رئیس‌ جمهور آمریکا اولین اعلامیه برای جشن روز شکرگزاری در 26 نوامبر 1789 را به طور رسمی اعلام و قرائت کرد.

در سال ۱۸۶۳ و در دوره ی آبراهام لینکلن برای اولین بار تمامی ایالت‌های آمریکا با هم و در یک تاریخ روز شکر گذاری را جشن گرفتند.

در یک دوره در آمریکا رکود اقتصادی شدیدی شکل گرفت در آن زمان فرانکلین دلانو روزولت رئیس‌جمهور آمریکا چهارمین پنجشنبه نوامبر را جشن شکرگذاری معرفی کرد زیرا با برگزاری زودتر این جشن تاجرها فرصت کافی برای فروش محصولاتشان تا کریسمس را داشتند و او این روش را کمکی برای خروج از رکود اقتصادی می دانست.

امروزه جشن شکرگذاری در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر هر سال در آمریکا برگزار می‌شود.

یکی از سنت های این جشن خوردن بوقلمون در این روز است همچنین بوقلمون از محبوب ترین غذاهای جشن شکر گذاری به حساب می آید.

گوشت بوقلمون مانند گوشت گاو یا گوسفند و ... هر روزه در لیست غذاهای روزمره مردم نیست و فقط در جشن شکرگذاری استفاده می شود. ریشه ی استفاده از بوقلمون در این روز به سال 1621 برمیگردد مردم مهاجری که به آمریکا آمده بودند بوقلمون‌های وحشی در این روز شکار می کردند.

پوره سیب زمینی شیرین و بشقاب گل کلم و سیب زمینی شکم پر، دسر کلم بروکلی، دسر کدو حلوایی، نان ذرت شکم پر و کلم غنچه ای سرخ شده از جمله غذاهای رایج این جشن است.

یکی از رسوم رایج در این روز کمک کردن به افراد فقیر است. کمکها یا از فردی به فرد دیگر و یا توسط نهادهای خیریه انجام می شود. کمک ها در غالب بسته های غذایی به دست افراد نیازمند می رسد.

روز شکر گذاری در آمریکا تعطیل است و همه ی افراد خانوداه دور میز شام جمع می شوند و خداوند را به خاطر همه چیز شکر می کنند.

یکی از تفریحات انجام شده در روز شکر گذاری تماشا کردن لیگ فوتبال آمریکایی می باشد و هر ساله این لیگ در این روز مسابقاتی را داشته است همچنین از سال ۱۹۲۴ تا امروز مراسم پیاده‌روی در نیویورک برگزار می شود این پیاده‌روی از محله منهتن شروع و تا فروشگاه میسیز ادامه پیدا می کند.

روز شکر گذاری در کانادا برای اولین بار در سال ۱۵۷۸ توسط یک دریانورد انگلیسی به نام

مارتین فروبیشر

برای شکرگذاری بعد از یک سفر دریایی طولانی و پرخطر زنده مانده بود برگزار شد.

همچنین در قرن هفدهم مهاجران فرانسوی‌ در کانادا برداشت محصولات خود را جشن می‌گرفتند.

جشن شکرانه برداشت محصول در اوایل ماه اکتبر توسط مسیحیان آلمانی برگزار می شود.

در ژاپن نیز در روز ۲۳ نوامبر هر سال جشن شکر گذاری برگزار می شود.

منیع:آژانس هواپیمایی مارال